چهار راه سکوت
چهار راه سکوت مردی که در انتخاب اش حیرت زده شده است
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

چکیده:

هرجامعه متمدنی که ادعای پیشرفت علوم را دارد خالی از حکومت نبوده است. سابقه حکومت داری هرچند به شکل ابتدایی آن، قبل از میلاد تاهنوز در جوامع انسانی وجود داشته است؛ که بر روابط فردی واجتماعی مردم تأثیرگذاربوده است. فیلسوفان که تولید کننده اندیشه های فلسفی است. اندیشه ها ومسائل فلسفی در طول تاریخ فراز وفرود های زیادی دیده است. گاهی براوج توجه مردم وگاهی در انزوا قرار گرفته است. حالا ضروت دارد که بدانیم چه عامل در سعود ونزول رواج فلسفیدن و انتشار اندیشه های فلسفی وجود داشته است. عوامل زیاد ممکن داشته باشد یک از عوامل آن نقش حکومت ها در شدت وضعف اندیشه های فلسفی است.می دانیم که فیلسوفان در تحت قلمرو حاکمان زمانشان می زیستند. حاکمان درزندگی فیلسوفان بی تأثیرنبوده است بنابراین این بررسی مدعی بازتاب اجمالی نقش حکومت ها درشدت وضعف اندیشه های فلسفی است. که ازروش کتابخانه ای درجهت گیرد آوری مطالب کارگرفته و از روش توصیفی تحلیلی در بررس مطالب وبرونداد آن استفاده کرده است. که آوردن دونمونه نقش حکومت ها در شدت وضعف اندیشه های فلسفی در دو حوزه تمدنی غرب وشرق پرداخته که روند بررسی مهم ترین نتایج زیر بدست آمده است.

1­- برخورد حکومت های در غرب وشرق براندیشه های فیلسوفان نزیک هم بوده است.

2­- هرگاه اندیشه های فلسفی را حکومتی قبول کند نقش حمایت گری بازی خواهد کرد وسبب گسترش وتوسعه آن اندیشه خواهد شد. بنا براین لازم است که فیلسوفان خود حاکمیت سیاسی را بدست گیرند تافرد شایسته حکومت برمردم باشند وهمچنان سبب گسترش حقیقت جویی ومباحث عقلانی شوند. اگر خود نمی توانند حاکم شوند حد اقل اندیشه های فلسفی را به حاکمان وقت خوب تفهیم کرده وجلوی تضعیف گری حکومت ها را بگیرند.3­- در اتهام سقراط خواندیم ایشان به اغواگری جوانان وتوهین وبی احترامی به ادیان آن زمان متهم است. همچنان که دراتهام شیخ اشراق هم شبه این بوده است، چنانچه ایشان را مقامات مذهبی وقت به حرف های خلاف دین متهم می کردند. ایشان را حطرناک برای حکومت توصیف کردند و ازحاکم وقت تقاضی مجازات را نمودند.

کلید واژه:  نقش، حکومت، شدت، ضعف، شرق، غرب، اندیشه های فلسفی.

پیش نهادی خوبی است

ادامه مطلب ...

 

بسم تعالی

بررسی مفهوم وجود از دیدگاه مکتب اشراق

مقدمه: هیچ مکتب فکری فلسفه‌ای، بدون مقدمات زمینه‌های قبلی به وجود نیامده است؛ فلسفه اشراق نیز مشمول همین قانون کلی است. فلسفه اشراق نگاهی است جدید به فهم دریافت بشر از نظام هستی نحوه قرار گرفتن مراتب هستی، درسلسه وجود و آفرینش است. ناگفته نماند که انسان وقتی از مرحله‌ی شک و سفسطه عبور کرد و به واقعیت ماورای ادراک اعتراف نمود با بسیاری از موجودات روبرو شد، این موجودات در عین این‌که از هم ممتاز و نسبت به یکدیگر بیگانه‌اند، در اصل هستی مشترک بوده و در وجود با یکدیگر متحد می‌باشند.

گروهی از این فلاسفه بر این عقیده‌اند که واقعیت اصیل یک شیء را ماهیت آن تشکیل داده و آنچه در این مورد وجود نامیده می‌شود چیزی جز یک عنوان اعتباری نیست. گروهی دیگر برعکس، وجود را اصیل دانسته و ماهیت را یک امر اعتباری به شمار می‌آورند.

فیلسوف اشراقی شهاب‌الدین سهروردی ازجمله کسانی است که قائل به اصالت ماهیت بوده و وجود را یک امر اعتباری می‌داند.

نگاهی دیگری به جهان هستی دارد ودرهستی شناختی خودش از واژه نور به‌کارگرفته در بعضی اشارات آن مصادف باوجود دردیگرمکتب فلسفی است که درحالی‌که اصالت ماهیتی است. ازاین‌رو، ضرورت احساس می‌شود که بدانیم وجود و ماهیت در نزد مکتب اشراق به چه معناست. ومنظوراز اعتباری وجود چیست؟ برای تحقق همین منظور این بررسی کوتاه که در اینجا سؤال اصلی ما را که مفهوم وجود در مکتب اشراق ازچه جایگاه برخوردار است؟ تشکیل می‌دهد برای پاسخ به این مسئله آن را در دو بخش، بخش اول کلیات و بخش دوم اعتباری وجود پی خواهیم گرفت انشاء الله.

 محمد صابر ذوالقرنین

پیش نهادی خوبی است

ادامه مطلب ...
پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:, :: 1:34 :: نويسنده : محمد صابر ذوالقرنین

منطق حقوق

شامل مباحث ذیل خواهدشد

1- مبانی حقوق

2- قواعد حقوق

3- روش های تفسیر قوانین

4- معرفت شناسی حقوق

5- روش شناسی علم حقوق

هر مبحث  تصیلات خودش را دارد که در جای خودش مطرح خواهد شد.

پیش نهادی خوبی است
چهار شنبه 2 بهمن 1392برچسب:, :: 14:48 :: نويسنده : محمد صابر ذوالقرنین

نظريه تكامل و نسل كنوني بشر

درسيرتكامل انسان خداشناسي وخودشناسي بي تأثيرنيست مي دانيم كه مهم ترين و نزديك ترين راه خداشناسي نيز خود شناسي است. اگر انسان، خود را شناخت، ذات اقدس اله را بهتر و آسان‏تر مي‏شناسد و اسماء و صفات و افعال و آثار او را مي‏فهمد و هميشه به ياد او خواهد بود.

 

از جمله مطالبي كه طرح آن پيش از ورود به بحث «شناخت انسان در قرآن»، مناسب به نظر مي‏رسد، اشاره به «نظريه تكامل» و نيز تبيين وضع انسان هاي كنوني از حيث ريشه است.

 

فرضيه تكامل دارويني بر اين مبناست كه موجودي بدون روح، كم كم داراي روح شده و به صورت حيوان،مراحل كمال را پشت سر گذاشته و به شكل بوزينه و ميمون درآمده است. سپس با تطوّراتي ديگر و از دست دادن عضوهايي از بدن به صورت انسان دو پا و داراي قدرت سخن، تكميل شده است.

 

پیش نهادی خوبی است

ادامه مطلب ...
شنبه 30 شهريور 1392برچسب:, :: 21:10 :: نويسنده : محمد صابر ذوالقرنین

ضربه فرهنگی: عبارت ازاین که شخصی باعقایدی که دراوشکل گرفته بافرهنگی ورسم ورواجی که دراوزندگی کرده درمحیطی وفرهنگی قرارمی گیرد با فرهنگ وعقاید آن درتضاد است دچار ضربه فرهنگی می شود. اهمیت فهم ضربه فرهنگی: دانستن این موضوع ازاهمیت خواصی در زمینه خودش برخوردار است. باشناخت جوامع خود می توان آثار ضربه فرهنگی خصوصاً ضربه فرهنگی که انسان را به انحراف بکشاند شرنویشت انسان برایش ارزشمنداست نباید بقیمت دنیای دیگران آنرا بفروشد ونسبت به آینده خود چه درباب عقید وفرهنگ ورسم ورواج عرف مقبول باشد بی توجهی کرد .بنابراین برای تربیت انسان ونسل او دانستن این موضوع قابل توجه و خالی ازومفاد نخواهد بود.

پیش نهادی خوبی است

ادامه مطلب ...
 سؤال اصلی :حکم معاملات صغیرممیز چیست؟
 

در تبیین این سؤال می توان گفت که یکی ازشروط معامله داشتن اهلیت است ودرعدم آن معامله باطل خواهد بود در صورت که صغیر ممیز توانایی فهم ضرر ونفع خود را دارد آیا صغیر ممیز مانند دیگرمحجورین اهلیت معامله را ندارد؟

 

درحالیکه دیگرمحجورین به این دلیل که آنها توانایی شناخت ضرر و نفع خویش را ندارند مگر ورشکسته که دلایل خاص وجود دارد واجد شرایط معامله شناخته نشدند.

 

آیا صغیرتقسیم بندی شده کدام صغیرمی تواند معامله کند حکم معاملات کدام صغیر باطل است وشامل عدم اهلیت می شود واگرصغیر ممیزباشد می تواند معامله کند اگر می تواند باچه شرایط  و درکدام معاملات که دراین تحقیق مورد برسی قرار خواهد گرفت.

 

محمد صابر ذوالقرنین

پیش نهادی خوبی است

ادامه مطلب ...

 

برگزاری همایش هنر وبیداری اسلامی دراتیوپی

همایش هنر و بیداری اسلامی از سوي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و با مشارکت دانشجویان دانشگاههای مختلف اتیوپی عضو NGO خانه حکمت هنر در محل سالن شهرداری آدیس آبابا برگزارشد.

 

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي،هنر اسلامی با ابعاد مختلفش در اتیوپی از قدمت خاصی برخوردار است و اکنون این گروه از جوانان در صدد احیاء و ترویج آن هنرهای اسلامی بر امده اند .

 

پیش نهادی خوبی است
یک شنبه 12 شهريور 1391برچسب:, :: 3:43 :: نويسنده : محمد صابر ذوالقرنین

انگيزةبيداري

چكيده:دراين مقاله سعي شده است كه بطور خلاصه براي ايجاد انگيزه ،بابيان وضع موجود ،والهام ازاينكه ملتها بايدسرنوشت خويش رابادست خود رقم زنندودعوتي به سوي علم وعمل اشاره شده است.

پیش نهادی خوبی است

ادامه مطلب ...
پنج شنبه 18 خرداد 1398برچسب:, :: 20:51 :: نويسنده : محمد صابر ذوالقرنین

درسی که ازیادم نمی رود

روزی که بوی بهاربه مشامم می رسید، درخیالم دشت های سبزوکوهای سربه فلک که دردامنه های آن هزاران گل پررنگ وزیبا رویده بود.انسان  بادیدن آن منظره قشنگ ودلربا به یاد خالق اووظریف کاری های اومی فتد.

تحرّکی درمن ایجاد شد.به فکراین افتادم که برای گردش به جای بروم بایکی ازدوستانم آنرادرمیان گذاشتم

اوگفت:.........

محمد صابرذوالقرنين

پیش نهادی خوبی است

ادامه مطلب ...
پنج شنبه 18 خرداد 1398برچسب:, :: 20:49 :: نويسنده : محمد صابر ذوالقرنین

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بيداري اسلامي

چکیده: بيداري اسلامي یرای ملت های خوابیده وهمچو مرده حیاتی و ضروری است و باید این نهال به رشد و ترقی حقیقی خویش برسد.

مقدمه: بيداري اسلامي تحّركي است به سوي آگاهي ،معرفت وره گشايي برتكامل وقوّت.

بيداري اسلامي نهاليست كه برويدياهم غرس شودنيازبه پروش،حمايت وهدايت دارد

تادرمسير،آلوده وخزان نه شود. نسل ها ثمره و ميوه آن رابچشند وازآن پاسداري كنند.

نتیجه گیری: نهال بيداري جوانه زده، مابايدآنراآبياري وهدايت كنيم تابه نتيجه برسد.

نگذاريم خشك شود وجاي آن راعلف هرزه گيرد.

پیش نهادی خوبی است
دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, :: 20:55 :: نويسنده : محمد صابر ذوالقرنین

 

وصف علامه اقبال لاهوری منحیث آموزگار بزرگ از جانب استاد خلیل الله « خلیلی»
بر مزار اقبال در لاهور
ای که ما را گردش چشم عقاب آموختی!              دیدۀ بیدار خود را از چه خواب آموختی؟
شام جمعی را نمودی از فروغ فیض، روز               تیره شب را روز کردن، ز آفتاب آموختی
خفتگان را با صریر شعله انگیز قلم               صد تکان دادی و چندین انقلاب آموختی
گردن احرار در یوغ اسارت بود خم                       بند بگسستن به مردم از رقاب، آموختی
زندگی-گفتی-خط فاصل بود با بندگی                  این دلیل قاطع از فصل الخطاب آموختی
هر سؤالی را که مشکل بود بر عقل سلیم،               از دبستان دل آن را صد جواب آموختی
با رموز بیخودی، راز خودی آمیختی                                  مشت خاک مرده را رفتارِ آب آموختی
کاروان در راه و منزل دور و دشمن در کمین       رهروان شرق را درس شتاب آموختی
عقل را ره، شوق را جان، قلب را ذوق حضور       این به در واماندگان را فتح باب آموختی
خواجه را گفتی ننوشد بعد از این خون فقیر                     بینوا را راه و رسم اعتصاب آموختی
آه از آن ملّت که باشد یأس در راهش حجاب      ای امید قوم! تو رفع حجاب آموختی
مولوی در گوش جانت گفت رازی بس بزرگ                زان معلّم معنی ام الکتاب آموختی
ملّت توحید را از مکرِ دنیای فرنگ                         حرف حرف و فصل فصل و باب باب آموختی
در کهن تاریخِ شرق انگیختی شور نوین
شوکت پارینه را عهد شباب آموختی
 
پیش نهادی خوبی است
دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, :: 20:40 :: نويسنده : محمد صابر ذوالقرنین

 

اوصاف معلم از دید حجتی دانشمند ایرانی(1359 هـ ش):
حجتی در کتاب و تعلیم و تعلم در جهان اسلام ویژه گی های یک معلم توانا را بطور ذیل خلاصه کرده است:
1-                خلوص نیت
2-               جهت یابی صحیح
3-                خُلق خوش
4-                فروتنی
5-               عزت نفس
6-              همت والا
7-         انجام موازین اخلاقی
8-            آرامش و آرامشگیری
9-       ایجاد فضای نشاط و صمیمیت
10-      صلاحیت های علمی
11-     داشتن انگیزه و انتقال آن به شاگردان
12-      دلسوزی نسبت به شاگردان
13-     تفقد (دلجوئی) از احوال شاگردان
14-       لطف و محبت به شاگردان
15-       اطلاع از مشخصات شاگردان
16-    تلاش در تفهیم مطالب
17-     احترام به شخصیت و افکار شاگردان
18-     رعایت وظایف شرعی و عرفی
19-   انعطاف پذیری
20-     جامعیت
21-         تعمق
22-  رعایت نظافت و پاکیزه گی
23-    آراستن ظاهر
24-     اعتراف به مسایل که نمی داند
25-      توجه به تفاوت های فردی شاگردان
26-      شروع درس با دعا
27-      ختم درس با دعا
28-    نصایح اخلاقی و اجتماعی به شاگردان
29-   قدر دانی از شاگردان
30-  رعایت عدالت در صنف
31-      معلم باید دارای وجدان پاک باشد.
32-        معلم موفق باید بر تمام حرکات و فعالیت های که انجام میدهد تسلط کامل داشته باشد.
33-         معلم خوب باید برای شاگردان در همه زمینه ها سر مشق باشد.
34-      معلم خوب باید دارای سطح آگاهی بلند باشد.
35-       معلم باید با تمام شاگردان خود یکسان برخورد نماید.
36-     معلم دارای قوه قوی افاده باشد.
37-    معلم خوب باید سخنور خوب باشد.
38-      معلم خوب باید هنگام تدریس و صحبت از تکیه کلام های مروج و مداوم جداً پرهیز کند.
39-        معلم موفق باید این اصل را همیشه در نظر داشته باشد که چگونه با دیگران زنده گی کند.
40-       معلم باید در آموزش هایش از شیوه های دیکتاتوری استفاده نکند.
41-          معلم موفق باید مانند سر پرست یکی از آزمایشگاه علمی باشد که رهنمائی های سودمند آن در تنظیم و حل مسایل به شاگردان کمک نماید.
42-         معلم باید به رشد و پرورش شاگردان همت بگمارد.

 

پیش نهادی خوبی است
صفحه قبل 1 صفحه بعد
پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 13
بازدید کل : 43540
تعداد مطالب : 40
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


Show all


First menu

Second menu

Third menu

Fourth menu

Fifth menu